Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

17. Agregátní nabídka. Agregátní nabídka a její pružnost v krátkém období. Agregátní nabídka v dlouhém období. Potenciální produkt ekonomiky.

Agregátní nabídka (AS)
Agregátní nabídka (AS) slouží k ilustraci výkonu ekonomiky, k vyjádření rozsahu celkového domácího produktu, tedy tržního výkonu firem. Její tvar vyjadřuje, že firmy jsou ochotny vyrábět a nabízet určité množství produkce v závislosti na cenové hladině.
Cenovou hladinou rozumíme všeobecnou úroveň cen, kterou měříme pomocí cenových indexů.

Z hlediska dlouhodobého je křivka AS vertikální, v kratším časovém období je rostoucí zleva doprava. Za situace, kdy produkt má nízkou úroveň, je křivka považována za velmi málo strmou, tedy cenově velmi pružnou. Ve tvaru se odráží závislost mezi produktem a cenami, prosazující se v časovém horizontu 1-2 let.
Platí: zvyšuje-li se úroveň AS, pak jsou firmy ochotny zvyšovat výstup, pokud mohou současně zvyšovat i ceny. Změna produktu je vyvolána tím, že cenová hladina se odchýlila od očekávané cenové hladiny. Když lidé svá očekávání přizpůsobí, produkt se vrací ke svému optimálnímu rozměru.

Žádné komentáře:

Okomentovat