Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Globalizace trhů

- uvolňování celních a jiných protekcionistických bariér a růst mezinárodní spolupráce internacionalizují trhy. Příčinou globalizace je volný a rychlý přístup všech hospodářských subjektů k informacím prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií. Výrobci mohou získávat stále kvalitnější informace o potřebách zákazníků i o možnostech dodavatelů, ale i zákazníci jsou stále lépe informováni, takže roste jejich schopnost nalézat optimální uspokojení svých potřeb na národních i mezinárodních trzích. Vývoj a výroba nového produktu probíhají v různých zemích světa s tím, že firma pro jednotlivé části vývojového nebo výrobního procesu využívá to teritorium, kde je vhodná pracovní síla (kvalifikovaná a málo nákladná) a kde jsou levné a dostupné ostatní zdroje.Vývoj a výroba vyžadují rychlou koordinaci celopodnikových procesů, protože teritoriální odloučenost nesmí vést k prodloužení doby vývoje a doby výrob,. proto IT je v takovém procesu nezastupitelná.

Holistický přístup
pro globálně působící firmy je typický přechod od mechanického k holistickému přístupu k organizaci a řízení podniku.
mechanický: na celou organizaci je nahlíženo jako na sumu jednotlivých částí;
holistický: každá část organizace odráží jednotnou celopodnikovou kulturu řízení a obchodu (kdekoli na světě firma působí, její zaměstnanci sdílejí stejné vize, stejný systém hodnot a stejný přístup k zákazníkovi, přiklad Beneton). U firem aplikujících holistický přístup hraje IS/IT velmi významnou roli, protože IS je nástrojem prosazování jednotnosti procesů a jednotnosti řízení. Je-li daný proces automatizován, IS/IT prakticky vnutí zaměstnancům určitý způsob chování, protože nestandardní postupy neakceptuje.
Zcela mimořádnou roli hraje IS/ IT u globálně působících konzultačních firem. IS/ IT těmto firmám umožňuje akumulovat znalosti a distribuovat je do poboček v celém světě.
nevýhoda: přístup se musí modifikovat na národní trh (př. Barbie v Japonsku = neúspěch (důvod: velké oči, velká prsa, dlouhé nohy - nic pro japonské děti); dále americká reklama v EU vyvolá výsměch či odpor).

Žádné komentáře:

Okomentovat