Struktura trhu – souhrn podmínek, které charakterizují daný trh:
- počet firem operujících na daném trhu
- velikost firem, povaha výrobku
- podmínky vstupu do odvětví a výstupu z odvětví
1. Dokonalá konkurence
= struktura trhu, kdy na trhu působí mnoho malých firem z nichž žádná nemá významný podíl na trhu a proto
nemůže výrazně ovlivnit cenu na tomto trhu
- výrobek je stejnorodý
- vstup do odvětví je snadný (volný) což znamená, že nová firma v tomto odvětví má možnost nakupovat výrobní vstupy za stejných podmínek jako již zavedené firmy
- jednotlivá firma nemůže ovlivnit cenu, jednotlivá firma dodává na trhu tak malou část celkové nabídky odvětví, že její změnu trh nijak nepocítí
- firma v dokonalé konkurenci je tzn.příjemcem ceny
- v DK existuje mechanismu, který stlačuje cenu na úroveň nákladů příležitosti
- Dk je struktura trhu, která vede k utváření cen na úrovni blízké nákladům příležitosti, jsou to ceny, které poskytují spotřebiteli přebytek spotřebitele a výrobci přebytek výrobce
Žádné komentáře:
Okomentovat