Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

(5.52) Zalomená D křivka oligopolní firmy

C´AB = konkurence častěji napodobí rivala když sníží cenu, NE když ji zvyšuje (proto vznikne zalomená křivka)
C´A = má d = zvýším cenu...úbytek poptávky nebo´t konkurenti Nenapodobují
AB = D´konkurentů = snížím cenu...malý přírůstek prodejů neboť konkurenti mě napodobí a také sníží cenu

Cena na olig.trhu má tendenci být stabilnější než na trhu DK nebo monopolním.

5.13.2 Čtyři cesty k cenové koordinaci
Oligopolní firmy bývají často velké a proto se nemohou existenčně ohrozit.

(5.53) Ilustrace důsledků cenové války dvou firem
V odvětví působí duopol, snaha firmy A zvýšit odbyt a tržby, tzn. sníží cenu. Fy B na základě fy A také sníží cenu. Fy A znovu sníží cenu, ... Snižování ceny vede ke stále nižším cenám obou rivalů. Taková konkurenční strategie je sebezničující.

Řešení: koordinace cenové a někdy výrobní politiky firem A a B. Tato koordinace v olig.odvětví je usnadněna tím, že zde působí poměrně malý počet firem, takže dosažení dohody je snazší. Koordinace má zúčastněným firmám umožnit dosahování vyššího zisku, snížení nejistoty při rozhodování a bránění vstupu nových konkurentů do odvětví.

Žádné komentáře:

Okomentovat