-jediný výrobce v odvětví
-diferencovaný produkt a služby s tím související
- schopnost ovlivňovat svými rozhodnutími tržní cenu
-bariéry vstupu (omezují počet výrobců v odvětví)
• administrativního-právního typu (patenty, státní monopoly, licence, clo, ...)
• přírodního typu (nepřístupnost k potřebnému přírodnímu zdroji)
• ekonomické povahy (malý rozměr trhu, ...)
Kdyby do odvětví vstoupila firma dosahující min.efektivní velikosti, došlo by k přesycení trhu a v důsledku toho ke snížení ceny, což by likvidovalo původní ziskovou motivaci ke vstupu do odvětví. Kdyby do odvětví vstoupila fy s menším než optimálním rozsahem výroby, neobstála by v odvětví nákladově a byla by z odvětví ekonomicky vypuzena.
-úspory z rozsahu (5.37) – Vyvstávají vysoké bariéry v podobě nízkých nákladů pro vstup nových firem. MC klesají, AC klesají, velké firmy jsou schopny vyrábět levněji, proto sníží cenu a menší firmy jdou na buben. Tato situace může vyústit až v monopol - jediná firma na trhu. Pokud ale firma není schopná vyrábět s klesajícími náklady stále, tedy úspory z rozsahu jsou vyčerpány, získá pouze větší podíl na trhu než ostatní = oligopol
Žádné komentáře:
Okomentovat