Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5.9.1 Konkurence

1.Tržní konkurence = soutěž takovými prostředky, jež souvisejí s trhem samotným
- cenová konkurence (kvalita výrobku v širokém slova smyslu-dostupnosti servisu, energetické náročnosti, ...)
- necenová konkurence (reklama a nejrůznější psychologické nástroje)

2. Mimotržní konkurence=zahrnuje jak legální metody (lobbing), tak nelegální postupy (korupce, konkur.špionáž)

3.Potenciální konkurence
O konkurenci v odvětví a její ostrosti nevypovídá pouze počet firem v něm reálně již působících, ale i přítomnost potenciální konkurence.

Tyto konkurence omezují tržní moc monopolních a oligopolních firem, které mohou sice nasadit ceny, které jim zajistí ekonomický zisk, avšak díky vyšším cenám přilákají do odvětví „predátory“, které láká právě vidina vyššího než normálního zisku (např. letecká doprava – kdyby jen 1 přepravce, tak nasadí vysoké ceny – ty přilákají další let.přepravce a Ti nutí monopolního přepravce se chovat konkurenčně i když je jediným prodávajícím dané služby).

Žádné komentáře:

Okomentovat