Procter and Gamble, Rakona, a. s.
1) Základní informace o fě
a) firma P a G
- tato zkratka znamená Procter and Gamble – jména dvou zakladatelů
- v roce 1837 v městě Cinciennati (Ohio, USA) založili dva přistěhovalci továrnu na prací a čisticí prostředky
- později se fa začala rozšiřovat
- v dnešní době už vyrábí také kosmetiku, papírové výrobky, potravinářské výrobky (pražení kávy, džusy), preventivní léčiva
- nyní fa působí v téměř 60 státech, právě se rozvíjí pobočky v Rusku
b) firma Otto
- v roce 1875 zakládají bratři Julius a František Ottové v Rakovníku na náměstí (dnešní papírnictví) továrnu na výrobu mýdla
- protože však továrna „obtěžuje“ sousedy, roku 1901 začíná svůj život nová tovární budova v Rakovníku v Lubenské ulici
- fa Otto má stále větší výrobní sortiment, jsou to i jedlé tuky a prací a čisticí prostředky
- v roce 1949 získává firma název Rakona
c) P a G, Rakona, a. s.
- od roku 1990 působí fa PaG i v ČR
- 4. 9. 1991 kupuje státní podnik Rakona a od této chvíle vystupují pod společným názvem
- společnost P a G koupila Rakonu za 20 mil. USD, ale s podmínkou, že ještě 24 mil. USD investují do rozvoje podniku
- společnost do konce roku 1994 investovala dokonce 35 mil. USD a stále se v obnově pokračuje
- ve společnosti se už nevyrábí mýdlo, pouze práškové a tekuté detergenty
d) shrnutí základních informací
- sídlo fy: Cinciennati (Ohio, USA)
- rok založení – 1837
- v ČR působí od roku 1990
- v Rakovníku působí – 4. 9. 1991
- výrobní sortiment – v Rakovníku pouze prací a čisticí prostředky; ve světě i potravinářský, kosmetický a farmaceutický průmysl
- vývoj do budoucna: konkrétně v Rakovníku – stále lépe a kvalitněji, uchytit se na nových trzích, „staré“ si udržet, spolupráce s městem
2) Zajímavosti o fě
- P a G = 8. Nejsilnější společnost v USA
- Roční obrat P a G Rakona = 3x obrat ČR
- Fa se neřídí kalendářním rokem, ale mají rok od června do června
- Jejich hl. zásada – šetřit ŽP a lidské zdraví
- Reklamu, propagaci, návrhy obalů – Rakona to nedělá, je pouze výrobním závodem, jedno centrum je v raze, další v Bratislavě, Německu, USA,…
- Čím „blbější“ reklama, tím více lidí zaujme
Žádné komentáře:
Okomentovat