Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.1. ZÁKLADNÍ POJMY MANAGEMENTU

K definice managementu můžeme přistupovat z různých hledisek:
1. Management je vedení lidí, to je vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných
2. Management jsou lidé, kteří s pověřením vlastníků organizace vykonávají podnikatelské funkce. Jedná se o pracovníky ve vedoucích funkcích podniku.
3. Management je věda, která usiluje o optimalizaci využití lidských, materiálových a finančních zdrojů k dosažení cílů podniku. Věda, která stanoví postupy jak dosáhnout nejlépe vytyčených cílů.
4. Empirické chápání managementu spočívá v umění řídit lidské činnosti a v rozhodování.
5. Management, to jsou funkce, které vykonávají vedoucí pracovníci, činnosti, které vykonává manager.
Jsou to funkce průběžné a funkce sekvenční.
Sekvenční funkce jsou plánování, organizace, řízení a kontrola.
Přičemž plánování lze charakterizovat jako proces, jehož obsahem je stanovení cílů a způsobů jejich dosažení. Jde v podstatě o rozhodování o tom, co chceme dosáhnout, jakým způsobem, kdo bude za dosažení cílů zodpovědný, kdy chceme, aby cíle byly splněny. Druhá sekvenční funkce managera je organizování, do kterého se zahrnuje identifikace a klasifikace činností v organizaci, přiřazování pracovníků k činnostem a koordinace těchto činností.
Řízení je vykonávání dozorčí a kontrolní činnosti.
Kontrola je činnost, jejíchž obsahem je systematické sledování, měření a korigování vykonané činnosti.
Průběžné funkce jsou analýza, rozhodnutí a uskutečňování rozhodnutí.

Žádné komentáře:

Okomentovat