Do materiálových zásob patří:
1) Suroviny a základní materiál
2) Pomocné látky
3) Provozovací látky
4) Náhradní díly
5) Obaly
6) Drobný hmotný majetek
Pomocné látky – jsou hmot, které přechází přímo do výrobku, netvoří však jeho podstatu (barvivo na látky, lak na nábytek)
Provozovací látky – jsou hmoty, které jsou zapotřebí pro provoz podniku jako celek (palivo, mazadla, oleje)
Náhradní díly – jsou předměty určené k uvedení hmotného majetku do původního stavu (ložiska, ventily)
Obaly – slouží k ochraně a dopravě nakoupeného materiálu, zboží a výrobků.
Drobný hmotný majetek – představuje drobné hmotné předměty, které slouží k činnosti podniku krátkou dobu nebo mají nižší cenu (nástroje, přístroje, pomůcky)
Zboží – jsou předměty, které podnik nakupuje za účelem prodeje.
Nákupní průzkum potřeb a volba dodavatele, kupní smlouvy
V tržní ekonomice plní zásobování aktivní funkci pomocí marketingu. Marketingový útvar se zabývá průzkumem trhu materiálů a surovin a na základě získaných poznatků ovlivňuje hlavní činnost podniku. Při nákupním průzkumu potřeb sleduje marketingový útvar stav a vývoj trhu surovin a materiálů. Marketingový útvar musí zajistit vhodné dodavatele, kteří mohou nejlépe uspokojit potřeby podniku.
Na základě jednání s vybranými dodavateli uzavírá podnik smlouvu o dodávce materiálu. Dodavatel oznamuje splnění smlouvy fakturou, kterou je podnik povinen zaplatit podle dohody nebo zákonných předpisů.
Žádné komentáře:
Okomentovat