Proč byl kladen takový důraz na metodu je pochopitelné z přiblížení dobového kontextu a vnímání stavu ekonomické teorie výše uvedenými autory. Metoda je jednotícím prvkem i ekonomických škol. Její místo v Englišově národohospodářské nauce a následném procesu vývoje brněnské školy bylo umocněno všeobecně vnímanou potřebou vytvořit nový systém ekonomické teorie opírající se o originální metody umožňující vykročit za hranice dobových problémů ekonomie. Celkovou atmosféru a kontext postihl velmi zdařile V. Vybral, když s přiměřeným časovým odstupem publikoval recenzi na Englišovu knihu „Soustava národního hospodářství“.
„O Englišově „Soustavě“ jest nadto třeba konstatovati, že je v ní podáno řešení obtížné problematiky celého vědeckého oboru … nutno uznati jedinečné úsilí autorovo o vytvoření opravdu vědeckých, tj. teoretických předpokladů pro řešení problematiky, která během dosavadního vývoje stávala se až příliš často kořistí jednostranných ideologií a hospodářskopolitických směrů, které se rády vydávaly za výlučné a všeobecně platné řešení hospodářských a sociálních otázek … pro teoretickou vědu hospodářskou – hodnou opravdu názvu teorie a vědy – jsou ony myšlenkové a praktické směry jen materiálem, z něhož je třeba vybudovati vědeckou stavbu představující soustavu poznatků o daném předmětu. Tento úkol řeší přítomné Englišovo dílo způsobem ojedinělým v celé dosavadní literatuře hospodářské vědy“ (1938, s. 381-382).
Žádné komentáře:
Okomentovat