- půjčovat pouze na projekty podporující hospodářský růst a nemající alternativní zdroje financování;
- dlužníkem je vždy vláda členské země a přihlíží se k zárukám splatnosti, tj. půjčky SB obvykle navazují buď na program hosp. politiky vlády odsouhlasený s MMF a podpořený jeho pohotovostním úvěrem, nebo se opírají o výsledky konzultací MMF s vládou členské země;
- půjčky nesmějí být vázány na povinné dodávky zboží či služeb z dalších zemí;
- poskytují se vždy s ohledem na hospodárnost a úvěrovou pohotovost Světové banky.
Původní zaměření na podporu investičních projektů se zejména na přelomu 70. a 80. let značně rozšířilo až na dnešní podporu důležitých sektorů ekonomiky rozvojových zemí a dokonce i na obecnou podporu hospodářských reforem, dnes především ve střední a východní Evropě.
Druhy půjček
· specifické investiční nebo projektové půjčky;
· půjčky na sektorové operace, kde je uvolňování jednotlivých tranší vázáno na systémové a strukturální podmínky rozvoje daného sektoru podmiňujícího zvýšení efektivnosti jeho výkonu, tj.
- na obnovu či investice do jednotlivých sektorů,
- finančním zprostředkovatelům (národním bankám, které podle kritérií SB půjčují dále),
- na regulaci rozvoje vybraných sektorů při změnách koncepce jejich rozvoje;
· půjčky na strukturální adaptaci, které jsou zaměřeny na podporu reforem jako celku a jejichž poskytnutí vyžaduje jak těsnou spolupráci členské země s MMF, tak podřízení se kritériím SB, přičemž jednotlivé tranše půjček jsou uvolňovány při splnění systémových a strukturálních podmínek rozvoje dané ekonomiky jako celku.
Podmínkou pro uvolnění prostředků jsou dále i poměrně složitá pravidla mezinárodní otevření či omezené soutěže, která mají zaručit rovnost podmínek pro firmy z členských zemí SB, dosažení optimální kombinace kvality a ceny a bránit korupci.
Žádné komentáře:
Okomentovat