Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Elasticita poptávky

Elasticita poptávky
- citlivost poptávky vůči změně např. ceny
- cílem je zjistit, jakým způsobem ovlivňuje růst ceny poptávku po určitém zboží
o elastická poptávka – zboží existuje tehdy, jestliže zvýšení ceny daného zboží o 1% vyvolá snížení poptávaného množství o 1% a výše
o neelastická poptávka – zboží neexistuje tehdy, jestliže zvýšení daného zboží o 1% vyvolá snížení poptávaného množství zboží o méně než 1%

Pozn.: cenová pružnost je ovlivněna kombinacemi více faktorů, nejdůležitější jsou:
o význam zboží pro spotřebitele
o čas

Nabídka
- množství zboží, které podniky prodávají při určité ceně na trhu

zákon nabídky
- při vyšších cenách bude za jinak stejných podmínek dodáno vyšší množství zboží

rozlišujeme:
- individuální nabídka – nabídka jednoho prodávajícího
- dílčí nabídka – nabídka jednoho druhu zboží od různých výrobců
- agregátní nabídka – celková nabídka

změny nabídky působením necenových faktorů:
- náklady výroby:
o změny cen vstupů (dražší nebo levnější suroviny, mzdy, materiál, …)
o snížení vlivem technického pokroku (dojde ke zlevnění výroby) – zvyšuje se nabídka

1 komentář: