Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Konkurence

- je to proces střetávání různých zájmů tržních subjektů – od trhu neoddělitelný proces
- konkurence napříč trhem – konkurence mezi nabídkou a poptávkou, jestliže na sobě závisí je cena vždy kompromisem
- konkurence mezi účastníky poptávky – při převaze poptávky nad nabídkou je snaha nakoupit na úkor druhých, rostoucí cena postupně vylučuje některé subjekty poptávky
- konkurence mezi subjekty nabídky – klíčová role na trhu, CÍL – získat výhodu oproti jiným podnikatelům – ZISK


- dvě formy konkurence:
o cenová konkurence – podniky si konkurují prostřednictvím ceny, nižší cena = podniky realizují větší množství produkce, cena také klesá, když nabídka je větší než poptávka
o necenová konkurence – kvalita produkce, širší podniky, reklama, dobré jméno firmy
- typy konkurence:
o dokonalá
 rovnost podmínek pro všechny tržní subjekty
 mnoho výrobců, žádný svým postavením nemůže ovlivnit situaci na trhu
 kvalita určitého výrobku vyráběného různými výrobci je stejná
 všechny výrobky mají stejnou cenu
 podnik může dosáhnout výhodnější ceny pouze snižováním nákladů
 dokonalá konkurence znamená cestu úspor, zdokonalování hospodářského protokolu
o nedokonalá – narušení dokonalé, monopol, oligopol, monopolní konkurence

Žádné komentáře:

Okomentovat