Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tržní formy:

1. čistý monopol – existuje na trhu tehdy, jestliže v ekonomice je jen jedna firma vyrábějící určitý výrobek nebo poskytující službu
2. čistý oligopol – nejtypičtější forma nedokonalé konkurence, výsada malé skupiny, alespoň některé firmy mohou ovlivňovat cenu, výrobek může být diferencovaný, stejnorodý, vstup do odvětví předpokládáme volný, vyznačuje se určitými prvky konkurence i monopolu, konkurence se realizuje především v necenové oblasti, někdy některá firma začne ostatním konkurovat snížením ceny – cenová válka
3. monopolní konkurence – zvláštní forma nedokonalé konkurence, větší množství malých nebo středních firem, žádný neovlivňuje celkovou tržní situaci, vstup do odvětví snadný, trh se rozpadá na trhy jednotlivých výrobků (podle kvality, značky, provedení, jména firmy, …), vznikají trhy jednotlivých producentů, na nichž se chovají jako jediní výrobci, nejjemnější formy nedokonalé konkurence

Poptávka
- množství služeb nebo zboží, které jsou kupující ochotní za určitou cenu koupit

zákon poptávky
- klesá-li za stejných podmínek cena, poptávané zboží stoupá

zákon klesající poptávky:
- s rostoucí cenou množství poptávaného zboží klesá

rozlišujeme:
individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího
dílčí poptávka – poptávka po jednom druhu zboží
agregátní poptávka – celková poptávka po všech druzích výrobků

Žádné komentáře:

Okomentovat