- síly nabídky a poptávky na trhu vedou k rovnovážné ceně a rovnovážnému množství, nebo-li k tržní rovnováze
- tržní rovnováha nastává při takové ceně, kdy jsou síly nabídky a poptávky vyrovnané
- cena, za kterou se produkt prodává a kupuje se v tomto případě nazývá rovnovážná cena
- při jiné ceně vzniká přebytek nebo nedostatek nabízeného množství ve srovnání s poptávkou
- při rovnovážné ceně nevzniká ani přebytek ani nedostatek zboží
- cena tzv. vyčišťuje trh
- při nedostatku zboží jsou ochotni kupující zaplatit i vyšší cenu, což vede ze strany výrobců ke zvýšení ceny a následně ke zvýšení nabízeného množství
- kupující reagují na zvýšení cen snížením poptávky, rozdíly mezi nabídkou a poptávkou se zmenšují
- při přebytku zboží vázne jeho odbyt, vzniká soutěž prodávajících
- ti, aby své zboží prodali, musí snižovat ceny
- s poklesem ceny klesá i množství nabízeného zboží
- kupující při snížení ceny zvyšují poptávku
- nadbytečné zboží je doprodáváno, tržní síly vedou k utváření rovnovážných cen výrobků
nedostatek nabídky – lidé chtějí kupovat 45 jednotek, nabídka firem je 15 jednotek při ceně 10Kč za jednotku
přebytek nabídky – lidé chtějí kupovat 20 jednotek, nabídka firem je 40 jednotek při ceně 50Kč za jednotku
Žádné komentáře:
Okomentovat