Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

13. CHARAKTERIZUJTE TRH DOKONALÉ KONKURENCE, POSTAVENÍ FIRMY NA TOMTO TRHU A SROVNEJTE S POSTAVENÍM MONOPOLU.

CHARAKTERISTIKA DOKONALÉ KONKURENCE (Mikro od str. 135)
- v odvětví existuje velký počet firem s nízkou, zhruba stejnou, koncentrací výroby,
- firmy produkují homogenní produkt,
- všichni účastníci trhu jsou dokonale informováni o situaci na trhu s možností pružné reakce výrobců a kupujících na změněné podmínky, poptávka po produktu jedné firmy je tedy dokonale pružná a na trhu se vytváří jednotná cena,
- existuje volný vstup/výstup firmy do/z firmy, výroba je málo kapitálově náročná.

PŘÍJMOVÁ FUNKCE FIRMY
- celkový příjem (R) závisí na ceně(P), za kterou svůj produkt prodává a na množství (Q) realizovaného produktu → R = P * Q
- tržní cena je určena zvenčí trhu jako daná konstanta
- množství produktu je proměnnou, se kterou může firma operovat
- průměrný příjem (AR) je příjem, který firma dosahuje z jedné jednotky produktu: AR = R/Q → R = P*Q → AR = P*Q / Q = P → AR = P
- mezní příjem (MR) vyjadřuje změnu příjmu firmy, kterou vyvolá změna množství produktu o jednotku:
MR = ∆R / ∆Q → ∆R = P * ∆Q (P= konst.) → MR = P * ∆Q / ∆Q = P

KRÁTKÉ OBDOBÍ
- firma může měnit rozsah pouze variabilních výrobních faktorů (suroviny, energie, práce)
- rozsah výrobního zařízení (výrobní kapacity) firmy se nemění
- v důsledku toho výnosy z faktorů klesají a mezní náklady a průměrné náklady jsou od určitého množství produktu rostoucí
- není možný vstup/výstup firem do/z odvětví

Zisk firmy a jeho maximalizace
- cílovou funkcí firmy je zisk (л), který je kvantitativně rozdílem mezi celkovým příjmem a celkovými náklady: л = R – C = P*Q – C(Q)
- pásmo ziskovosti firmy – firma dosahuje zisku, je-li rozdíl mezi příjmy a náklady větší nebo je-li rovný nule: P*Q – C(Q) ≥ 0 → P ≥ ACmin (P=ACmin – firma nabízí se ziskem; P
- minimální a maximální Q – je-li nabízené množství uvnitř intervalu, firma dosahuje ekonomického zisku (s rostoucí cenou se ziskový prostor rozšiřuje)

Maximalizace zisku firmy
- firma hledá optimum: takové množství produktu (Q*), při kterém je zisk maximální.
- maximum ziskové funkce je při množství produktu, při němž je prvá derivace rovná nule:
∂л / ∂Q = P - ∂C / ∂Q = 0 → P = ∂C / ∂Q → P = MC
- optimálním množstvím produktu je to množství, při kterém se MR = MC a protože v dokonalé konkurenci platí P = MR, platí pro bod optima, že P = MC


Nabídková funkce firmy
- vyjadřuje vztah funkční závislosti očekávané ceny a nabízejícího množství – funkcí nabídky firmy je tedy funkce mezních nákladů MC,
- je odvozena z rostoucí části funkce mezních nákladů za určitých předpokladů:
o v odvětví existuje dokonalá konkurence
o jedná se o krátké období, ve kterém obvykle působí zákon klesajících výnosů
o firma maximalizuje celkový zisk

STŘEDNĚ DLOUHÉ OBDOBÍ
- možnost vstupu/výstupu nových firem do/z odvětví
- možnost firem měnit rozsah všech používaných výrobních faktorů, což se projevuje výnosy z rozsahu výroby

Vstup/výstup firem do/z odvětví
- východiskem pro nalezení podmínky rovnováhy je cílová funkce firmy – zisk
- jestliže firmy v krátkém období dosahují ekonomického zisku, je to stimul pro vstup nových firem do tohoto odvětví, tento stimul existuje do doby, dokud se tržní cena P nesníží na úroveň minimálních průměrných nákladů v odvětví → vytvoří se cena P2=ACmin = podmínka rovnováhy – zisk je nulový (dosahuje pouze normálního zisku) → výstup firem z odvětví. (Vstup firem do odvětví a výstup z něho redukuje ekonomické zisky na nulu a vede i k redukci ekonomických ztrát. Průměrné firmy dosahují pouze normální zisky.)

VÝHODY DOKONALÉ KONKURENCE
- v krátkém období firmy pružně, podle svých funkcí mezních nákladů, reagují na změny tržní situace v odvětví,
- tendence ceny ve středně dlouhém období vyrovnávat se s minimálními průměrnými náklady vede k tomu, že produkty jsou vyráběny s nejnižšími náklady; zisková motivace navíc stimuluje firmy náklady snižovat,
- důsledkem ziskové motivace je efektivní alokace (rozdělení) výrobních zdrojů mezi odvětví; do odvětví, ve kterých se dosahuje ekonomického zisku, se přesunují zdroje z odvětví, ve kterých převažuje ztrátová výroba; protože podmínkou ziskovosti je P ≥ ACmin a cena je určená vztahem nabídky a poptávky, přemisťují se zdroje podle vztahu nabídky a poptávky na trhu.

Žádné komentáře:

Okomentovat