Výraznou tendencí, která se prosazuje ve světovém obchodě v posledních letech, je vývoz a dovoz služeb, tzv. neviditelný obchod. Ten zahrnuje především všechny druhy dopravy, turistiku, služby bank a pojišťoven, poplatky za patenty, autorské honoráře, vzdělání...
Obchodní politika země
Zapojení jednotlivých zemí do systému světové ekonomiky, v daném případě do světového obchodu zbožím a službami, ovlivňuje stát. Toto ovlivňování nachází výraz v obchodní politice státu.
Obchodní politika státu představuje chování státu vůči zahraničnímu obchodu. Obsahuje soubor cílů a nástrojů, jimiž vláda přímo či nepřímo reguluje rozsah a strukturu zahraničního obchodu.
Všeobecným dlouhodobým cílem obchodní politiky je růst blahobytu země a tedy efektivní zapojení do mezinárodní dělby práce.
K naplňování cílů mohou být uplatňovány dva odlišné přístupy, dvě odlišné zásady. Je to buď (historicky starší) zásada protekcionismu, nebo zásada volného obchodu (free trade)
Žádné komentáře:
Okomentovat