Rozhodování
- je jádrem plánování (centrem).
Řídíme se:
a) vyhledáváním alternativ – nikdy neexistuje 1 alternativa
b) hodnocení alternativ – z hlediska ekonomického, dostupnosti a možnosti realizace
c) výběr alternativy – napomáhají nám k tomu zkušenosti experimentu čí výzkumu
d) programová a neprogramovaná rozhodnutí
programově nebo-li rutině provádí se na nižší úrovni
neprogramově rozhoduje se na vyšší úrovni. Jsou to stále nové situace
e) rozhodování v podmínkách: určitosti, neurčitosti a rizika
určitosti – jsme v prostředí kdy co se stane
neurčitosti – jsme v prostředí kde nevím co se stane
riziko – to co nenastane – odhaduje se, odhadovat se může subjektivně na základe zkušeností, objektivně –
pomocí stat. metod
Rozdělení cílů:
1. NEVERIFIKOVATELNÉ CÍLE - 2. VERIFIKOVATELNÉ CÍLE
a) vytvářet zisk - a) do konce r. 98 zvýšit zisk o 30%
b) zdokonalit komunikaci - b) více jednat s lidmi
c) zvýšit produktivitu práce výrobn.odděl - c) zavádět novou technologii, lépe motivovat
d) dosáhnou vyšší úrovně manažerů - d) zpřísnit konkurzní řízení, pravidelné školení
e) instalovat počítačový systém - e) zakoupení nového programu do konce roku
Verifikovatelné cíle jsou cíle měřitelné, tzn. že na konci období je možné zjisti zda cíle bylo dosaženo.
Další dělení:
1. OBECNÉ CÍLE - 2. SPECIFICKÉ CÍLE
a) maximalizace zisku - a) maximalizace zisku z určité akce
b) maximalizace příjmů podniku - b) maximalizace zisku z prodeje
Žádné komentáře:
Okomentovat