V monopolistické tržní struktuře v dlouhém období cena odpovídá průměrným nákladům (P = AC) a tato skutečnost je shodná s rovnovážným řešením v podmínkách dokonalé konkurence rovněž v dlouhém období. Na rozdíl od dokonalé konkurence však není splněna podmínka, že jsou minimalizovány průměrné náklady, tedy rovnovážná cena se utváří za situace, kdy AC > MC. Jako v případech ostatních nedokonale konkurenčních tržních struktur, platí i zde, že P > MC. Rovnováha firmy v monopolistické konkurenci se nevyznačuje výrobní a alokační efektivností jako v případě rovnováhy firmy na dokonale konkurenčním trhu.
Co platí pro vztah mezi poptávkou po produkci dominantní firmy a tržní poptávkou na oligopolní trhu?
V modelu oligopolu s dominantní firmou dodává podstatnou část produkce právě dominantní firma, jež je cenovým tvůrcem („price maker“). Bod rovnováhy dominantní firmy Eo determinuje rovnovážnou cenu Po. Při této rovnovážné ceně, je-li tržní poptávka vyšší než poptávka po produkci dominantní firmy, se otevírá prostor pro další firmy i menší producenty - označuje se jako „tržní prostor“. Jestliže tato cena umožní menším firmám zaplnit prostor neuspokojené tržní poptávky, trh se stabilizuje a uzavírá možnosti vstupu dalších kapitálů.
Žádné komentáře:
Okomentovat