Je to takové forma, ve které se volebního procesu účastní každý volič (tedy nevolí se prostřednictvím zástupců).
Přímá demokracie zná veřejnou volbu podle dvou pravidel, a to:
pravidla jednomyslného kompromisu; Je-li pro rozhodovací proces zvoleno pravidlo jednomyslného kompromisu, účastní se volebního procesu všichni zainteresovaní partneři a volební proces je ukončen teprve tehdy, až všichni účastníci se shodnou na jednom řešení. Při volbě o výši a struktuře veřejných příjmů a veřejných výdajů prakticky nepoužitelné a to především z časových a nákladových důvodů. Ale i proto, že struktura preferencí jednotlivých účastníků volebního procesu je výrazně diferencovaná a z toho titulu naděje na dosažení plné shody je minimální.
pravidla většiny; většinové pravidlo je charakteristické pro demokratickou společnost.
B. Forma reprezentativní demokracie
Při velkém počtu voličů a řešených otázek je přímá demokracie nerealizovatelná. Volič si volí reprezentanty svých zájmů (obvykle politické strany), a to na základě jejich programů. Pokud je nespokojen s politikou strany, kterou volil a která do orgánů, kde se hlasuje o příjmech a výdajích veřejného sektoru deleguje své reprezentanty, v příštím volebním období volí jinou politickou stranu. Není to ideální forma, ale je pravděpodobně nejlepší ze všech špatných systémů.
Žádné komentáře:
Okomentovat