Metody založené na analýze předpokládaných výnosů jsou považovány za metody, které poskytují nejspolehlivější obraz hodnoty podniku. Hodnota by však měla být porovnána s hodnotou tržní nebo v případě, že podnik není veřejně obchodovatelný, s potenciální tržní hodnotou.
2. Metody založené na stanovení tržní hodnoty podniku
Tyto metody vycházejí z hodnocení očekávané výnosnosti podniku trhem. Tržní hodnota představuje odhad částky, kterou by investor zaplatil v případě, že by podnik byl prodáván na kapitálovém trhu.
V případě, že podnik je veřejně obchodovatelný, což se týká především a.s., lze pro zjištění tržní hodnoty použít běžné tržní ceny akcie. Tato cena ukazuje tržní očekávání v budoucnu. Odráží vyhlídky investorů na očekávanou návratnost držby akcií v porovnání s alternativními investicemi. Celková hodnota je potom dána:
Hodnota podniku = průměrná tržní cena 1 akcie . počet emitovaných akcií
Ačkoli se tento přístup jeví jako jednoduchý, přináší s sebou řadu praktických problémů. Především jakou cenu akcie zvolit, neboť ceny akcií se neustále mění. Proto se při praktickém užití vychází z průměrné tržní ceny akcie za poslední období, Délka období je odvislá od oceňovatele. V úvahu je třeba vzíti i to, že momentální cena akcie souvisí zpravidla i s počtem prodávaných akcií (čím větší počet je prodáván, tím je zpravidla vyšší cena, neboť odráží možnost kontroly chodu podniku při vlastnictví většího podílu akcií)
Žádné komentáře:
Okomentovat