Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Hodnocení efektivnosti veř. institucí

Hodnocení efektivnosti veř. institucí (ukazatele rentability, efektivnosti apod. jen těžko použitelné):
- užitek nemusí být peněžně vyjádřitelný
- užitky jsou roztroušené
- veřejný sektor odčerpává zdroje soukromého sektoru
- veřejných sektor produkuje více veř. statků než je optimum
(to byly hlavní problémy hodnocení)

Zdroje neefektivnosti ve veřejném sektoru:
- monopolní postavení (neexistence konkurence), např. státní správa – má monopol na poskytování služeb státní správy. Monopolní úřad je schopen si vyjednat vyšší rozpočet. Jak zvýšit konkurenci – tržní testování (umožnit soutěž mezi soukromými a veřejnými poskytovateli urč. služeb)
- odlišné motivace pracovníků státních služeb (jiný způsob oceňování – je obtížné diferencovat mzdy, hodnotit výkony)
- vyšší jistota pracovního místa ve veřejném sektoru

Výklad zákona
- organizační složka – nemá právní subjektivitu (práv. osobou je stát), majetek státní, pův. název rozpočtové organizace, jejím jménem jedná ředitel, výdaje financovány ze státního rozpočtu, někdy částečně poplatky (soudní, správní). Neodpovídají trž. hodnotě služby.
- příspěvková organizace – má právní subjektivitu
- kalkulace rozpočtu org. složky (metody – indexová tj. přírůstky o inflaci) x moderní metody – programové, výkonové rozp., uplat. teorie Niskanen (polit x byrokr), Wildavski (behav. model – kroky při vyjednávání), příjmy jsou příjmy státního rozpočtu – příjmy nejsou kalkulovány na základě výdajů organizace (není vztah příjm.,výd.), organizační složka může mít mimorozpočtové příjmy. Mají pokrýt náklady na hlavní činnost. Pokud ok, může provozovat i doplňkovou činnost – při nevyuž. kapacitě, zdrojích. Též zdroje z fondů, darů..
- příspěvková org – hospodaří s vlastními příjmy v rámci tzv. hlavní činnosti, obvykle příjmy nestačí k pokrytí nákladů >> organizace dostává příspěvek z rozpočtu zřizovatele; např. kultura – uživatelské poplatky, ale socializovaný přístup – rovné možnosti všem. (aby nebyly lístky do divadla tak drahé...)
- problém, jak změřit výkonnost: kvalita žáků, nebo počet žáků školy.., za co může špatný management, za co organizace nemůže (a dle toho určování výše příspěvků od státu)

Žádné komentáře:

Okomentovat