1) Podle obrazu v bilanci banky
a) Aktivní bankovní obchody: banka při nich vystupuje jako věřitel, kterému vznikají určité pohledávky ( poskytnutí úvěrů, zakoupení dluhových CP) nebo vlastnická práva( zakoupení majetkových CP); odráží se v aktivech banky
b) Pasivní bankovní obchody: Jedná se o obchody, kdy banka získává na úvěrové bázi cizí kapitál ( příjem vkladů, emise vlastních dluhopisů). Banka je při těchto obchodech jako dlužník se závazky. Vzhledem k tomu, že součástí pasiv je i vlastní kapitál banky, bývají do pasiv někdy zařazovány i operace související s tímto kapitálem.
c) Neutrální bankovní obchody tj. mimobilanční a podrozvahové : banka není v postavení věřitele ani dlužníka, řadíme sem i potencionální budoucí závazky;:poskytnutí záruky, vystavení akreditu, informace, platební styk, směný kurz
2) Podle hlediska využití klienta
a) Finančně- úvěrové produkty: představují ty produkty banky, které z hlediska klienta představují získání finančních prostředků, resp. potencionálního financování a různých forem záruk za klient. Jedná se o různé formy bankovních úvěrů a rovněž o určité alternativní formy financování, dále také o služby v oblasti poradenství a servisu.
Depozitní (vkladové) produkty: klient financuje svým vlastním kapitálem
b) Platební (zúčtovací) produkty: využívány k zprostředkování platebního a zúčtovacího styku
c) Investiční produkty: tj.produkty investičního bankovnictví- zprostředkování obchodů, poradenství bank, emise CP atd.
13.3. Cena bankovního produktu: je výsledkem cenové politiky banky; snaha o stanovení takových cen, které by znamenaly:
1. dostatečnou rentabilitu banky
2. udržení resp. zlepšení konkurenčního postavení na bankovním trhu
3. odrážely nákladovost banky a jejích útvarů spojených s daným produktem, její kapacitní, kapitálové, likviditní a jiné možnosti
Žádné komentáře:
Okomentovat