Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

10, PERSONÁLNÍ MANAGEMENT

Ř1LZ - řízení procesů s cílem budovat takový potenciál a strukturu lidských zdrojů, které jsou schopny efektivně realizovat strategii a cíle firmy
- je nutno respektovat omezení - kapitálové vybavení, personální vybavení (znalosti a dovednosti lidí), kultura prostředí
- zároveň vytváření pracovních podmínek, které vedou jak k rozvoji zaměstnanců, tak k rozvoji firmy
součásti ŘLZ: *plánování LZ - potřeby, cíle, politiky, stav
*tvorba stavu - využití vlastních lidí, nábor, adaptace pracovníků
*výcvik, výchova, rozvoj dovedností
*posuzování a hodnocení výkonu
*mzdové ocenění a odměny
*ochrana při práci, pracovní podmínky a prostředí
*IS - sběr informací, jejich vyhodnocení, DB zaměstnanců
modely ŘLZ: 1, zaměření na nástroje řízení, řízení je racionální rozhodování
2, bere v úvahu existenci několika skupin uvnitř podniku s rozdílnými cíli - vyjednávání, kompromisy
3, integrace sociálního pojetí s ekonomickými cíli
bariéry přenosnosti modelů řízení: *kapitálová síla firmy, existující infrastruktura, technika a technologie
*kvalifikace lidí
*úroveň vzdělanosti a kultura prostředí
úloha manažerů v ŘLZ: *vybírání spolupracovníků
*rozvoj jednotlivců i celého týmu
*hodnocení výsledků práce
*tvorba a udržování tvůrčích pracovních vztahů v týmu
*sběr, zpracování a šíření informací
externí účastníci ŘLZ - státní administrativa, organizace zaměstnavatelů, odborové svazy, jiné nezávislé organizace
úkoly útvaru ŘLZ: *stanovit principy a politiky řízení - výběr pracovníků, motivace, mzdy, výchova a vývoj, sociální výhody
*stanovit interní předpisy v souladu s pracovním právem
*zajistit operativní řízení - příprava pracovních smluv, vyplácení mezd, vedení osobní agendy
*informovat a vyjednávat, poskytovat rady
faktory určující výběr politiky ŘLZ: *strategie firmy a její základní cíle
*technika a technologie používaná ve firmě - výběr a poměr profesí, počty pracovních míst
*komerční cíle a záměry v kultuře prodeje
*finanční situace firmy - výše mezd, sociální výhody, bezpečnost práce
*organizační kultura firmy a hodnotový systém manažerů
sociální mix - určuje spokojenost zaměstnance, stabilitu výkonů a motivaci
- nelze současně působit na všechny prvky sociálního mixu - nutno stanovit priority
- multinacionální firmy tvoří různé sociální mixy podle prostředí, ve kterém působí
*úroveň platů *sociální výhody, vyjednávání s odbory
*řízení zaměstnanosti a kariér *výchova personálu, ohodnocení klasifikace
*sociální klima
- nutno určit priority
modely řízení kariér: *německý - stanovený funkční žebříček, multifunkční mobilita
- vysvědčení, zkušební období, job rotation
*latinský - soutěživost, vysoký výkon, multifunkce, "hráč", společenské chování
- vstup elity bez zkoušek (výsledky z minula, speciální školy…)
*anglo-holandský - pečlivé sledování schopností, kontrola růstu výkonu a schopností
- vstupní odborná zkouška, nejsou elitní předpoklady, delší zkuš. období, interní určení předpokladů
*japonský - výběr z dobrých až nejlepších, dlouhá doba praxe, multifunkční mobilita
- manažerská výběrová zkouška, elitní předpoklady, job rotation, rovné příležitosti
profesiogram - popis činnosti a stanovení požadavků pro určitý post
1, popis činnosti
2, popis faktorů - prostředí a podmínky
3, odvození požadavků
- struktura profesiogramu: všeobecná charakteristika práce, předmět, obsah činnosti, nároky na psychiku, fyzické požadavky, požadavky na osobnost

Žádné komentáře:

Okomentovat