Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Komunikace

Vzájemnému dorozumívání lidí říkáme komunikace. Komunikací tedy rozumíme výměnu informací ve formě řeči, obrázků, textu nebo údajů. Současný prudký rozvoj komunikační a telekomunikační techniky podstatně rozšířil a usnadnil průběh komunikace. Nejpřirozenější a nejrozšířenější formou komunikace je přímí rozhovor mezi lidmi, jejich vzájemné jednání.


Ústní dorozumívání

Rozhovor mezi lidmi má velkou výhodou v tom, že umožňuje si v krátkém čase vyměnit velké množství informací. Při vedení ústního jednání bychom měli dodržovat několik zásad:

1) Vědět přesně, co chceme říci (zejména při větším počtu účastníků rozhovoru)

2) Dívat se posluchačům do očí

3) Mluvit pomalu, kontrolovat tempo řeči

4) Mluvit zřetelně, jasně a nahlas

5) Mluvit v krátkých větách, přesně formulovat

6) Hovořit sebevědomě, ale ne povýšeně

7) Opakovat jen tehdy, je-li to nezbytné ke zvýraznění důležité myšlenky

8) Oponovat konstruktivně a zdvořile

9) Vyvarovat se monotoního i příliš hlasitého projevu, měnit tón hlasu

10) Používat přirovnání (např. z běžného života, z historie, sportu a literatury)

11) Vyprávět vlastní zážitky, zkušenosti, ale bez přikrášlování a přehánění)

12) Dokázat pozorně naslouchat partnerovi

13) Číselné údaje přednášet pomalu a zřetelně

14) Svůj projev dokumentovat názorně diagramy, grafy, tabulkami atd.

15) Používat humor a vtip, ale vyvarovat se jízlivostí, „opatřených“ vtipů atd.

16) Občas se odmlčet s cílem podnítit zájem posluchačů

17) Jednat pozitivně s cílem dospět k oboustranně přijatému závěru


Komunikace se může odehrávat formou telefonického rozhovoru. Konferenční zapojení přístrojů umožňuje, aby se hovoru zúčastnilo více lidí současně. Videotelefon najde široké využití především v různých oblastech obchodního styku.

Žádné komentáře:

Okomentovat