Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Přebytek spotřebitele a přebytek výrobce

Přebytek spotřebitele a přebytek výrobce = je rozdíl mezi částkou, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit za dané množství určitého zboží a částkou, kterou zaplatí při tržní ceně.

1. Poptávková křivka a ochota spotřebitelů zaplatit určitou cenu
Jde o ochotu spotřebitele zaplatit určitou cenu. Tzn. čím víc zmrzlin, tím menší je mezní užitek přidaný poslední porcí a tím menší je i cena, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit za poslední porci. Graf není nic jiného než poptávková křivka. Zjišťujeme, kolik je ochoten spotřebitel zaplatit za poslední jednotku při různých množstvích spotřebovávaného zboží. Ochota platit určitou cenu je závislá na mezním užitku, ktrý je zpočátku vysoký a pak postupně klesá.

0ABC = rozdíl mezi tím co spotřebitel skutečně platí
0ABD = a tím co je ochoten zaplatit
BCD = přebytek spotřebitele je něco, co spotřebitel je ochoten, ale nemusí zaplatit, je to rozdíl mezi max.částkou, kterou je ochoten zaplatit za jednotlivé jednotky zboží a částkou, kterou skutečně platí.

0ABC = je to co výrobce dostává za prodané množství
OABE = je to, s čím by se výrobce spokojil, to činí méně
EBC = přebytek výrobce je rozdíl mezi cenami, které výrobce dostává za své výrobky a tím co je ochoten přijmout jako minimum.

Celkový přínos směny je součet přebytku spotřebitele a přebytku výrobce.

Žádné komentáře:

Okomentovat