oligopol: pro dnešní trhy je charakteristické
: několik hlavních firem v daném odvětví (3-5)
: mají tendenci uzavírat kartelové dohody (dohody
o cenách) -> jsou zakázány v řadě zemí i v ČR
cenové vůdcovství: dominantní firma na trhu přichází s cenou,
které se ostatní firmy podřizují
SELHÁNÍ TRHU
= rozumíme situace, kdy subjektům na trhu vznikají ztráty nebo větší náklady
aniž by je tyto subjekty zavinily nebo naopak mohou vzniknout výhody, přínosy
pro subjekty na trhu aniž by se o to nějakým způsobem přičinily
= záporné nebo přínosné efekty se nazývají externality =>
=> např. znečištění vody – nevýhody pro rybáře i spotřebitele (více zaplatí)
=> např. firma používá vodní elektrárnu – lepší usměrnění vody, ekologické
sadař a včelař mají pozemky vedle sebe
= vyžaduje státní zásahy -> u negativních externalit: snaží se je omezit
(vydává předpisy, které znečišťovatelům ukládají
povinnost budovat čističky, …)
-> spotřební daň
Žádné komentáře:
Okomentovat